3 Belangrijke Valkuilen om te Vermijden bij SD-WAN

In deze blogpost worden drie veelvoorkomende fouten besproken die u moet vermijden bij het ontwerpen en implementeren van een SD-WAN-netwerk.

Patrick Sichien
Director Sales Engineering and Bid Management, GTT Benelux
Patrick Sichien is al meer dan 20 jaar een toonaangevende expert in de B2B Telco-markt. Door zijn brede expertise op het gebied van Internet, SD-WAN, beveiliging en budgetgerelateerde onderwerpen, waarderen bedrijven hem als vertrouwenspersoon.

3 belangrijke Valkuilen om te Vermijden bij SD-WAN

SD-WAN-leveranciers zeggen vaak dat hun producten eenvoudig te installeren en te configureren zijn. Voor het grootste deel is dit waar, maar dit garandeert niet dat elk SD-WAN-ontwerp even robuust is of dat elke implementatie vlekkeloos zal verlopen. In dit artikel stippen we enkele veelgemaakte fouten aan die je moet vermijden in het ontwerp en de implementatie van je SD-WAN-netwerk.

3 Major SD-WAN "Gotchas" to Avoid

#1. Gebrek aan Diversiteit in Underlay-Netwerken

Een van de grootste voordelen van SD-WAN ten opzichte van traditionele WAN's is de mogelijkheid om meerdere onafhankelijke underlay-netwerken tegelijk te gebruiken, waardoor de prestaties en betrouwbaarheid worden verbeterd. Het minimaliseren van downtime van het netwerk is vaak een belangrijke reden om voor SD-WAN te kiezen. Daarom is het nodig dat de underlay-netwerken zo fysiek verschillend en onafhankelijk mogelijk zijn.

Helaas is dit niet zo eenvoudig als het klinkt. Waar specifieke internetdiensten van onafhankelijke ISP's bijvoorbeeld verschillen op Layer 3, kunnen ze wel gebruik maken van een gemeenschappelijke Layer 2-infrastructuur. Ze kunnen met andere woorden worden geleverd via een gemeenschappelijk stuk apparatuur en dezelfde glasvezelverbinding. Om het nog ingewikkelder te maken, verkopen providers soms elkaars diensten in gebieden waar ze zelf geen eigen dekking hebben.

Inkoop bij verschillende leveranciers resulteert dus niet altijd in verschillende onderliggende providers.

Zorg voor een gedegen onderzoek in uw underlay-netwerken op zowel layer 1, 2 en 3. Overweeg daarbij de inzet van een mix van verschillende toegangstechnologieën, zoals breedband of een oplossing met lucht als medium (microwave, mobiele data) naast Ethernet; deze zijn onafhankelijk van elkaar en meestal heel divers.

#2. Inefficiënte Peering Tussen ISP's

Internet Service Providers zijn niet allemaal hetzelfde; hun netwerkbereik, schaal en peering-afspraken kunnen van invloed zijn op hoe goed ze presteren met een underlay voor een SD-WAN-netwerk. Gebruik indien mogelijk een Tier 1-provider wiens netwerk al uw locaties kan bereiken. Dit zorgt ervoor dat het verkeer tussen locaties op het netwerk van de provider blijft, wat eventuele peering-problemen vermijdt. Als u van plan bent om gebruik te maken van een lokale breakout (oftewel split-tunnelling) om de underlay direct in te zetten, zorg er dan voor dat uw Tier 1-provider lokale routes aanbiedt in uitdagendere regio's zoals Azië-Pacific. U loopt anders het risico op buitensporige latency als gevolg van inefficiënties in de geografische routing.

Kies in geval van locaties waar een Tier 1-provider geen bereik heeft voor providers die klanten of partners zijn van diezelfde Tier 1-provider (deze relaties zijn ook te vinden op caida.org). Dit voorkomt dat verkeer tussen locaties via extra netwerken van derden verloopt.

#3. Overboord gaan met Zakelijk Beleid

SD-WAN maakt zeer specifieke controle op WAN-verkeer mogelijk, waardoor aangepast beleid voor link steering en prioritering per applicatie kunnen worden toegepast. Bekijk deze video om meer te weten te komen voor meer details. Door deze mogelijkheid spaarzaam en doelbewust te gebruiken, kan het WAN nauwkeurig worden afgestemd op het beleid en de prioriteiten van uw bedrijf. Maar bij overmatig gebruik kan dit leiden tot complexe interacties tussen regels, met onverwacht en/of ongewenst gedrag als resultaat. Weersta dus de verleiding om voor elke applicatie aangepaste regels te creëren; begin met realistische standaardwaarden en introduceer stapsgewijs nieuwe regels als er een dwingende reden is.

De Sleutels tot SD-WAN-Succes

Een goed ontworpen SD-WAN-netwerk kan uitzonderlijke prestaties en betrouwbaarheid leveren. Neem vooraf de tijd om de diversiteit van uw underlays te valideren, zodat u later niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Kies ISP's zorgvuldig en controleer ze op schaal, bereik en peering. Maak tot slot vooral in het begin niet teveel aangepaste regels aan: leer eerst uw SD-WAN kennen en breng vervolgens alleen waar nodig verfijningen aan.

Over GTT

GTT verbindt mensen in organisaties, over de hele wereld, en met elke toepassing in de cloud. Onze klanten profiteren van een uitstekende service-ervaring, gebaseerd op onze kernwaarden van eenvoud, snelheid en flexibiliteit. GTT is eigenaar en exploitant van een wereldwijd Tier 1-internetnetwerk en biedt een uitgebreid pakket cloudnetwerkservices. We bieden ook een aanvullend portfolio van beheerde diensten, waaronder beheerde SD-WAN van toonaangevende technologieleveranciers..

Thank you!

A GTT sales representative will be in contact with you shortly.

Call
Sales Enquiries: